۱۳۸۷ تیر ۲۶, چهارشنبه

كاربرد فناوري نانو در پزشكي

کاربردهاي تشخيصي

شيوه هاي مختلف استفاده از نانوفناوري در تشخيص پزشکي را مي توان بر اساس مدت تأثير گذاري آنها طبقه بندي کرد . يکي از اين کاربردها -که در کوتاه مدت قابل دسترسي هستند - استفاده از نانوفناوري براي ارتقاي روش ها و تکنيک هاي آزمايشگاهي است . به اين ترتيب مي توان حساسيت و دقت اين روش ها را بسيار بيشتر کرد . مواد ساخته شده از طريق نانوفناوري حتي توانايي آشکارسازي مولکول هايي را دارند که با روش هاي امروزي قابل تشخيص نيستند . اين روش ها مي توانند هزينه هاي آزمايشگاهي را به ميزان قابل توجهي کاهش دهند .
تأثيرات ميان مدت نانوفناوري بر تشخيص پزشکي مربوط به ابزارهاي تشخيصي هستند که با سيستم هاي زيستي ادغام شده اند . چنين حسگرهايي مي توانند اطلاعات دقيق و پيوسته اي را از فعاليت هاي زيستي بدن در اختيار پزشکان قرار دهند (همانند حسگرهاي عيب ياب داخلي در هواپيماها و سفينه هاي فضايي) . به کمک اين اخطارهاي سريع ، مي توان بيماري ها را پيش از وقوع درمان کرد . مثال هايي از اين روش ها ، کنترل هوشمند تزريق انسولين با توجه به تغييرات ميزان قند خون یا بررسي سريع و دقيق عملکرد سلول هاي مغزي براي حل مشکلاتي مانند اعتياد است .
آثار بلند مدت ، حسگرهاي بسيار ريز سلولي هستند که براي مثال مي توانند جهش هاي ژنتيکي را در مراحل اوليه تشخيص داده و اصلاح کنند و به اين ترتيب مانع ايجاد غدد سرطاني گردند . چنين روش هاي پيشرفته اي مي توانند هزينه هاي هنگفت درمان بيماري هاي صعب العلاج را بسيار کاهش دهند .

کاربردهاي درماني

کاربردهاي درماني نانوپزشکي نيز بر اساس مدت زمان دسترسي قابل طبقه بندي هستند . برخي از آنها حتي در دهه آينده قابل استفاده خواهند بود . مثلاً از نانوفناوري مي توان براي انتقال هوشمند داروهاي ضد سرطاني استفاده کرد . به اين ترتيب فقط تومورهاي سرطاني مورد حمله قرار مي گيرند و بافت هاي ديگر دچار عوارض جانبي آن ها (مثل ريزش مو در شيمي درماني ) نمي شوند . يا براي مثال مي توان از داروهاي هوشمند براي از کار انداختن ژن هاي معيوب و درمان بيماري هاي ژنتيکي استفاده کرد . چنين مواردي در کوتاه مدت و براي طيف وسيعي از بيماري ها قابل استفاده خواهند بود .
کاربرد ديگري که در ميان مدت قابل دسترسي است ، ترکيب و ادغام تشخيص و درمان است . داروها و مواد خاصي که بتوانند سرطان ها ، بيماري هاي عفوني و اختلالات ژنتيکي را در مراحل ابتدايي تشخيص داده و درمان کنند ، در اين حوزه قرار مي گيرند . دستيابي به سيستم هاي هوشمند تشخيص و درمان که بتوانند از ديواره ي رگهاي خوني عبور کرده و وارد سلولهاي خاص بدن ( مثل سلولهاي سرطاني ) شوند ، مستلزم تهيه ي ساختارهايي با ابعادي در حدود 20 نانومتر است . چنين سيستم هايي مي توانند بافت هاي خاصي را مورد هدف قرار داده و داروها را همراه خود وارد آنها نمايند .
همچنين مي توان روش هاي مختلف درماني را در يک نانو داروي هوشمند مجتمع ساخت ، يا حتي اين نانو مواد را براي افزايش موفقيت روش هاي کنوني ( مثل پيوند اعضا ) به کار برد .
در بلند مدت حتي مي توان اهداف بسيار بزرگتري را مورد توجه قرار داد . نانوسيستم هايي با قابليت جايگزيني و بازسازي بافت هاي بيمار از اين اهداف هستند . با اين روش مي توان اعضاي معيوب بدن را بازسازي و اصلاح کرد ، بافت هاي سالم را جايگزين تومورهاي سرطاني کرد و يا اختلالات ژنتيکي را به منظور جلوگيري از ايجاد دوباره بافت سرطاني اصلاح نمود . اين سيستم ها حتي قادر خواهند بود تا آسيب هاي مغزي ناشي از شکستگي جمجمه را ترميم کنند .

هیچ نظری موجود نیست: